Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. září 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. září 2003

Nota Kupy v Perseovi

Uznání: A. Fabian (IoA Cambridge) et al., CXC, NASA

Kupa v Perseovi je skutečně enormní uskupení tisíců galaxií a stejně jako další velké kupy galaxií je vyplněna horkým plynem, který rentgenově září. Na levém panelu nahoře je na snímku ve falešných barvách z observatoře Chandra vidět rentgenový horký plyn (nikoliv jednotlivé galaxie). Jasný centrální zdroj obklopený dvěma tmavými dutinami je superhmotná černá díra v kupě. Panel vpravo ukazuje rentgenové obrazové údaje speciálně zpracované ke zvýraznění kontrastu, které vykazují výrazně pravidelné vzory tlakových vln, které čeří horký plyn. Jinými slovy napříč Kupou galaxií v Perseu se vlní zvukové vlny, které nejspíše vznikly vzplanutím aktivity u černé díry. Astronomové usuzují, že tyto doposud neznámé zvukové vlny jsou zdrojem energie, která udržuje plyn v kupě tak horký. Tak jakou notu Kupa v Perseovi hraje? Odhady vzdálenosti mezi vrcholy vln a rychlost zvuku v plynu v kupě naznačují, že kosmická nota je asi 57 oktáv pod B-flat above middle C.

Štítky: Rentgenový, Kupa galaxií, Sound