Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. září 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. září 2003

Ostřejší pohled na NGC 3370

Uznání: Hubble Heritage Team, A. Riess (STScI) NASA

Spirální galaxie NGC 3370 se velikostí a celkovým tvarem podobá naší Mléčné dráze a leží asi 100 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Lva (Leo). Pozornost přitahuje velká, tváří přivrácená spirální galaxie, zde zachycená do jedinečných podrobností kamerou Advanced Camera for Surveys na kosmickém dalekohledu Hubble Space Telescope, ale ostrý obraz také odhaluje působivé množství galaxií v pozadí, které jsou rozeseté ještě vzdálenějším Vesmírem. Při pohledu na NGC 3370 se obraz ukázal dosti ostrý ke studiu pulzování jednotlivých hvězd známých jako cefeidy, které mohou být využity k přesnému stanovení vzdálenosti této galaxie. NGC 3370 byla pro toto studium vybrána protože v roce 1994 došlo v této galaxii k dobře prostudované hvězdné explozi, supernově typu Ia. Kombinací známé vzdálenosti založené na měření cefeid se supernovou jako standardní svíčkou a pozorování supernov v ještě větší vzdálenosti může odhalit velikost rychlosti rozpínání samotného Vesmíru.

Štítky: Cefeida, Distance scale, Supernova, Spirální galaxie, Ngc3370