Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. leden 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. leden 2005

Krajina na Titanu

Uznání: ESA, NASA, Descent Imager/Spectral Radiometer Team (LPL)

Tento barevný pohled z Titanu se dívá přes náhle důvěrně známou, byť vzdálenou krajinu na největším Saturnově měsíci. Tuto scénu zachytila sonda ESA Huygens po svém 2 1/2 hodinovém sestupu hustou dusíkatou atmosférou s metanem. Kameny rozeseté po celé scenerii, která se na úrovni země koupe v trochu strašidelném oranžovém světle, by se mohly skládat z vody a uhlovodíků zmrzlých při nehostinné teplotě -179C. Světle zbarvený kámen dole vlevo od středu má jen 15 centimetrů a leží ve vzdálenosti 85 centimetrů. Talířovitá sonda dosedla rychlostí 4,5 metrů za sekundu (16 kilometrů za hodinu) a předpokládá se, že se zabořila asi 15 centimetrů do povrchu, který má konzistenci vlhkého písku nebo jílu. Huygensovy baterie jsou už sice vyčerpané, ale sonda přenášela údaje více jak 90 minut po přistání. Bizardní chemické prostředí na Titanu může nést známky podobnosti s prostředím na planetě Zemi přetím, než se vyvinul život.

Štítky: Titan, Saturn moon, Huygens probe, Cassini mission

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konfigurace Venuše a Měsíce nad západním obzorem