Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. leden 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. leden 2005

NGC 346 v Malém Magellanově mračnu

Uznání: A. Nota (ESA/STScI) et al., ESA, NASA

Satelitní galaxie Mléčné dráhy Malé Magellanovo mračno (Small Magellanic Cloud - SMC), je div jižní oblohy vzdálený zhruba 210 000 světelných let v souhvězdí Tukana. Mezi kupami v SMC a mlhovinou NGC 346 se nachází dalekohledem Hubble Space Telescope nahoře zobrazená hvězdotvorná oblast o rozměru asi 200 světelných let. Astronomové při zkoumání NGC 346 identifikovali populaci embryonických hvězd zřetězených s tmavými, překříženými prachovými pásy, které jsou zde vidět vpravo. Světlo hvězdných infantů, kteří se stále smršťují ve svých zárodečných mračnech, se zbarvuje okolním prachem dočervena. Samotné SMC, malá, nepravidelná galaxie, představuje typ galaxie dosti běžné v ranném Vesmíru. Dnes se ale o těchto malých galaxiích předpokládá, že jsou stavebními bloky pro větší galaxie. A o hvězdných porodnicích jako je NGC 346 uvnitř SMC se předpokládá, že se podobají těm v ranném Vesmíru.

Štítky: Star-formation, Small magellanic cloud, Ngc346