Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. únor 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. únor 2005

Vlnitá dráha meteoru

Uznání a copyright: Jimmy Westlake (Colorado Mountain College)

Zanechal tento meteor na sebou vlnovitou stopu? Zjevně ano. Stopy meteorů, které jsou znatelně zkroucené jsou vzácné a ještě vzácněji fotografované, ale byly zpozorovány už dříve. Skutečná příčina neobvyklých stop meteorů spočívá ve skutečnosti, že mnoho meteorů má výrazně nesférický tvar a nestejnorodé složení. Meteory pocházejí z komet, mají obvykle velikost zrnka písku a po vstupu do zemské atmosféry se rozpadají. Nestejnorodé meteory se mohou vypařovat více na jedné straně jak na druhé. To může vyvolat otáčení meteoru a následně i vlnkovitou stopu a také rozptylování rychle se pohybující trosek téměř po dráze spirály. Rychle se pohybující meteor ionizuje molekuly zemské atmosféry, které po znovuzachycení elektronů potom září. Žádný meteor není jistě dokonale stejnorodý a sférický, takže malé vlnovky, ovšem pod prahem vnímání, jsou nejpíše typické. Možná, že meteory na Zemi zasely organické materiály a prebiotické molekuly, které potom umožnily vývoj života.

Štítky: Spirální, Meteor, Path