Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. únor 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. únor 2005

SMART 1: Kráter Pythagoras

Uznání: ESA / Space-X, AMIE Team

Ostré stíny zvýrazňují centrální vrcholky a tesasovité stěny 120 kilometrů širokého kráteru Pythagoras na této mozaice ze snímků z kosmické sondy ESA SMART-1. Centrální vyvýšeniny jsou charakteristické pro velké a komplexní impaktní krátery na Měsíci a byly vytvořeny zpětnou vlnou náhle roztavené měsíční kůry při impaktní události. Inovativní sonda SMART-1, kterou pohání efektivní iontový motor, vstoupila v listopadu minulého roku na lunární oběžnou dráhu po 13 měsících pomalé pouti od planety Země. SMART-1 (Small Missions for Advanced Research in Technology -1) nyní pozoruje lunární povrch z výšek od 1000 do 5000 kilometrů a později v tomto měsíci se bude spirálovitě blížit k Měsíci.

Štítky: Kosmická loď, Měsíc, Kráter, Smart 1, Pythagoras

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích