Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. únor 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. únor 2005

Saturnovy polární záře

Uznání: J. Trauger (JPL), NASA

Saturnovy prstence jsou jednou z nejlepších podívaných v celé sluneční soustavě. Přesto ale tento snímek z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope nabízí pěkný pohled jiného druhu na prstence kolem Saturna - prstence ultrafialových polárních září, které obepínají pól. Tyto Saturnovy polární záře se vypínají více jak 1000 mil nad vrcholky mračen a předpokládá se, že jsou analogické těm pozemským. Vědci hlásí při sledování přílivů a odlivů Saturnových polárních září pomocí Hubblových kamer a přístrojů na palubě sondy Cassini některé překvapivé výsledky. Na tomto snímku ve falešných barvách, který byl pořízen v ultrafialovém světle, červená polární záře identifikuje emisi atomárního vodíku, zatímco mnohem koncentrovanější bílé oblasti září díky molekulám vodíku.

Štítky: Saturn, Polární záře