Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. březen 2005

Strmé útesy na Marsu

Uznání: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

Poblíž severního pólu Marsu se vyskytují skoro dvoukilometrové svislé útesy. Nahoře na snímku marťanské severní polární čepičky jsou také vidět červené kamenité písčité oblasti, bílé oblasti ledu a tmavé oblasti doposud neznámého složení, přičemž existuje hypotéza, že jde o vulkanický popel. Předpokládá se, že útesy ohraničují vulkanickou kalderu. Ačkoliv tak strmý sráz marťanských útesů je extrémní, tak přece není tak hluboký, jako v jiných oblastech naší sluneční soustavy včetně 3,4 kilometrové hlubiny kaňonu Colca na Zemi a 20 kilometrové hloubky Verona Rupes na Uranově měsíci Mirandě. Snímek nahoře je digitálně rekonstruovaný do perspektivního pohledu a byl pořízen vysokorozlišující stereokamerou na palubě kosmické sondy Mars Express organizace ESA, která nyní obíhá kolem Marsu.

Štítky: Mars, Cliffs, Poles