Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. duben 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. duben 2005

Barnardova smyčka kolem Oriona

Uznání a copyright: W. H. Wang (IfA, U. Hawaii)

Proč je kolem pásu Oriona bublina? Ačkoliv září jako emisní mlhovina, tak původ bubliny známé jako Barnardova smyčka, je neznámý. K hypotézám o vzniku patří větry z jasných hvězd Oriona a supernovy hvězd, které už dávno nejsou. Barnardova smyčka je příliš slabá na to, aby byla vidět neozbrojeným okem. Mlhovinu objevil teprve v roce 1895 E. E. Barnard při dlouho trvajících expozicích na film. Pás Oriona je vidět jako tři jasné hvězdy ve středu obrázku, horní dvě jsou o poznání víc modré. Hned napravo od nejspodnější hvězdy v pásu Oriona je v emisní mlhovině malý zářez, který se při vyšší zvětšení dá rozlišit jako mlhovina Koňská hlava. Napravo od hvězd pásu je jasná, slavná a fotogenická mlhovina Orion.

Štítky: Supernova, Orion, Barnard's Loop