Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. duben 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. duben 2005

Barnardova smyčka kolem Oriona

Uznání a copyright: W. H. Wang (IfA, U. Hawaii)

Proč je kolem pásu Oriona bublina? Ačkoliv září jako emisní mlhovina, tak původ bubliny známé jako Barnardova smyčka, je neznámý. K hypotézám o vzniku patří větry z jasných hvězd Oriona a supernovy hvězd, které už dávno nejsou. Barnardova smyčka je příliš slabá na to, aby byla vidět neozbrojeným okem. Mlhovinu objevil teprve v roce 1895 E. E. Barnard při dlouho trvajících expozicích na film. Pás Oriona je vidět jako tři jasné hvězdy ve středu obrázku, horní dvě jsou o poznání víc modré. Hned napravo od nejspodnější hvězdy v pásu Oriona je v emisní mlhovině malý zářez, který se při vyšší zvětšení dá rozlišit jako mlhovina Koňská hlava. Napravo od hvězd pásu je jasná, slavná a fotogenická mlhovina Orion.

Štítky: Supernova, Orion, Barnard's Loop

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA