Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. březen 2005

Mlhovina Koňská hlava v Orionu

Uznání a copyright: Ryan Steinberg & Family, Adam Block, NOAO, AURA, NSF

Mlhovina Koňská hlava je jednou z nejslavnějších mlhovin na obloze. Je vidět jako tmavý zářez proti červené emisní mlhovině, který je vidět nahoře napravo od středu fotografie nahoře. Jasná hvězda vlevo se nachází v pásu dobře zámého souhvězdí Orion. Útvar Koňská hlava je tak tmavý, protože je to opravdu neprůhledné prachové mračno, které leží před jasnou červenou emisní mlhovinou. Podobně jako mračna v zemské atmosféře, tak i toto kosmické mračno dostalo svůj rozpoznatelný tvar náhodou. Vnitřní pohyby v mračnu po tisících letech změní jeho vzhled. Červenou barvu emisní mlhoviny způsobují elektrony, které se rekombinují s protony a vytvářejí tak atomy vodíku. Na obrázku jsou také vidět modré reflekční mlhoviny, které od okolních hvězd přednostně odrážejí modré světlo.

Štítky: Emisní mlhovina, Orion, Horsehead nebula