Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. květen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. květen 2005

Původ zlata

Uznání kresby: Stephan Rosswog (University of Leicester) et al., UKAFF

Odkud pochází zlato ve vašich špercích? Nikdo si není zcela jistý. Relativní průměrný výskyt zlata v naší sluneční soustavě se jeví vyšší, než jak mohl vzniknout v ranném vesmíru, ve hvězdách a dokonce i v typických explozích supernov. Někteří astronomové nyní navrhují, že na neutrony bohaté těžké prvky jako je zlato mohly být nejsnáze vytvořeny ve vzácných, na neutrony bohatých explozích, při srážkách neutronových hvězd. Na snímku nahoře je jedno políčko z počítačové animace, která popisuje dvě neutronové hvězdy, které se k sobě po spirále přibližují ke srážce. Jelikož se o srážkách neutronových hvězd také uvažuje jako o zdrojích krátce trvajících gama vzplanutí, tak je možné, že už vlastníte suvenýr z jedné z nejsilnějších explozí ve vesmíru.

Štítky: Gamma ray bursts, Gold, Neutron stars