Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. květen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. květen 2005

Ostřejší pohled na NGC 3370

Uznání: Hubble Heritage Team, A. Riess (STScI) NASA

Spirální galaxie NGC 3370 je co do velikosti a celkového vzhledu podobná naší vlastní Mléčné dráze a nachází se asi 100 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Lva (Leo). Kamera Advanced Camera for Surveys Hubblova kosmického dalekohledu ji zde zachytila do skvělých podrobností jako velkou, krásnou, zepředu viděnou spirálu, která nejen že upoutá pozornost, ale ostrý obraz také ukazuje působivé množství galaxií v pozadí, které se rozprostírají v ještě vzdálenějším vesmíru. Obraz NGC 3370 se ukázal být natolik ostrý, že bylo možné studovat hvězdy známé jako cefeidy, které lze využít pro přesné určení galaktické vzdálenosti. NGC 3370 byla k tomuto výzkumu vybrána také proto, protože v roce 1994 se stala hostitelem dobře prostudované hvězdné exploze - supernovy typu Ia. Kombinace známé vzdálenosti této standardní svíčky - supernovy, založené na měření cefeid s pozorováním supernov v ještě větších vzdálenostech, může ukázat velikost a rychlost rozpínání samotného Vesmíru.

Štítky: Cefeida, Distance scale, Supernova, Spirální galaxie, Ngc3370