Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červen 2005

Do soustavy Gliese 876 patří velká terestrická planeta

Uznání a copyright ilustrace: Lynette Cook (spaceart.org);
Uznání objevu: E. Rivera (NASA's ARC) et al., HIRES, Keck Obs., NASA, NSF

Je naše Země jedinečná? Při svém trvalém úsilí zodpovědět tuto otázku astronomové nyní objevili planetu Zemi podobnou, která obíhá vzdálenou hvězdu. Předtím bylo objeveno více jak 150 plynných obřích planet pdobných Jupiteru. Mírné, rychlé, ale pravidelné kolébání nedaleké trpasličí hvězdy typu M Gliese 876 je důkazem planety o hmotnosti nejméně šestinásobku hmotnosti Země. Malá hmotnost planety ukazuje asi na její terrestrickou podstatu, co do složení podobnou vnitřním planetám naší sluneční soustavy. Pokud se opravdu skládá především z hornin, tak povrchová přitažlivost by ani nemusela dovolit uvěznění plynů jako na planetách typu Jupiter. Nově objevená planeta by nebyla dobrým místem dovolených pro lidi, protože obíhá tak blízko, že její povrchová teplota pravděpodobně přesahuje spalujících 200 stupňů Celsia. Soustava je ilustrovaná na kresbě nahoře, tak jak by byla vidět z hypotetického měsíce, který obíhá jednu ze dvou již známých Jupiteru podobných planet. Nově objevená planeta zemského typu je vyobrazena na vloženém obrázku. Gliese 876 se nachází pouhých 15 světelných let daleko a je vidět i triedrem v souhvězdí Vodnáře (Aquarius).

Štítky: Země, Planeta, Gliese 876