Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. srpen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. srpen 2005

Kmitání muonu otevírá dveře k supersymetrickému vesmíru

Uznání: R. Bowman, g-2 Collaboration, BNL, DOE

Jak rychle kmitají fundamentální částice? Překvapivá odpověď na tuto zdánlivě nevýznamnou otázku přišla z laboratoře Brookhaven National Laboratory v New Yorku v USA a možná že nejenom ukazuje, že standardní model částicové fyziky není úplný, ale také že je náš vesmír vyplněn doposud nedetekovaným typem fundamentálních částic. Zejména muon, částice podobná těžkému elektronu, musela podstoupit svoje poměrně velké kmitání pečlivému zkoumání už od roku 1999 v nahoře zobrazeném experimentu známém jako g-2 (g mínus dva). Výsledek vzbudil pozornost dalších experimentálních skupin na celém světě, aby jej potvrdily a vyvinul tak tlak na teoretiky pro lepší výklad. Rychlost kmitání je citlivá na podivné moře virtuálních částic, které všude vstupují do svého bytí. Nečekaná rychlost kmitání může ukazovat, že toto moře hostí virtuální částice, mezi které patří skoro neviditelné supersymetrické protějšky známých částic. Pokud je to pravda, tak by kolem nás mohl existovat skoro neviditelný vesmír skutečných supersymetrických částic.

Štítky: Vesmír, Muon, Supersymmetry