Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. leden 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. leden 2006

Apollo 12: autoportrét

Uznání: Charles Conrad, Apollo 12, NASA

Tento mistrovký kousek pořídil v listopadu 1969 astronaut-fotograf z Apolla 12 Charles "Pete" Conrad, když dokumentoval odběr lunární půdy kolegou Alanem Beanem v Oceanus Procellarum. Snímek je to dramatický a kontrastní. V jeho přilbě se odráží drsné prostředí měsíčního Oceánu bouří s výborně zakomponovaným odrazem Conrada a lunárního horizontu. Je to umění? Práce fotožurnalistů, které byly původně zamýšlené pro zaznamenání podmínek lidí na planetě Zemi, jako třeba snímky z New York City z raných let 20. století od Lewis W. Hinese nebo časopisecké fotografie Margaret Bourke-Whiteové, jsou široce uznávané jako umění. Stejně tak lze ocenit pro uměleckou a estetickou hodnotu hodně astronomických dokumentů a kosmických snímků.

Štítky: Měsíc, Apollo 12, Kosmonaut, Art

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.