Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. leden 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. leden 2006

Saturn v úlu

Uznání a copyright: Jimmy Westlake (Colorado Mountain College)

Pokud dnes v noci na obloze najdete Saturn, tak také můžete najít hvězdokupu M44, známou jako Jesličky (v anglosaských zemích jako Včelí úl - Beehive). Většina příležitostných pozorovatelů by ji měla na této nebeské scéně triedrem najít docela snadno. Saturn je v opozici, tedy na pozemské obloze na opačné straně od Slunce, takže tato jasná planeta vychází na východě při západu a je vidět po celou noc. Poblíž stacionární části svojí nebeské pouti se bude Saturn příhodně loudat v okolí M44 v poměrně slabém souhvězdí Raka (Cancer). Obrázek přibližně odpovídá pohledu typickým triedrem. Saturn je od naší dobré planety vzdálen asi 64 světelných minut, zatímco jedna z nejbližších hvězdokup M44 je vzdálená asi 600 světelných let.

Štítky: Hvězdokupa, Saturn, Otevřená hvězdokupa, M44, Beehive

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.