Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2006

UB313: Větší jak Pluto

Uznání ilustrace a copyright: Theirry Lombry

Jak se nazývají objekty z vnější sluneční soustavy, které jsou větší jak Pluto? Nikdo si není jistý. Tato otázka vyvstala nedávno, když o objektu 2003 UB313, který je nyní dvakrát tak daleko jako Pluto a není s ostatními planetami ve stejné rovině, bylo nedávno potvrzeno, že je o 30 procent větší jak Pluto. Velikost UB313 byla měřena porovnáním jeho vzdálenosti od Slunce a kolik vyzařuje infračerveného záření. Předchozí odhady velikosti byly založeny pouze na pozorováních ve viditelném světle a byly velice ovliněny odrazivostí samotného objektu. Zda bude 2003 UB313 oficiálně prohlášen za planetu zakrátko odpoví Mezinárodní astronomická unie. Vědecký malíř zobrazil na obrázku nahoře UB313 na jeho vzdálené oběžné dráze spolu s hypotetickým měsícem.

Štítky: Pluto, UB313, Trans Neptunian Object