Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. únor 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. únor 2006

Superbublina N44

Uznání a copyright: Gemini Obs., AURA, NSF

Jak vznikla tato obrovská díra? Nesmírně velká emisní mlhovina N44 v naší sousední galaxii Velký Magellanův mrak má velkou díru o rozměru 250 světelných let a astronomové zkouší přijít na to, proč. Jednou možností jsou částicové větry z hmotných hvězd uvnitř bubliny, které vytlačují ven zářivý plyn. Nedávno se ale ukázalo, že tato odpověď není konzistentní s naměřenými rychlostmi. Jinou možností je, že rozpínající se obálky starých supernov vytvořily neobvykle prostornou dutinu. Nedávno byla objevena nečekaná stopa v podobě horkého rentgenového plynu, který uniká ze superbubliny N44. Digitálně zaostřený snímek nahoře byl pořízen ve třech velmi specifických barvách obřím 8m dalekohledem Gemini Jih na Cerro Pachon v Chile.

Štítky: Mlhovina, Superbublina, N44