Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. únor 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. únor 2006

M8: Mlhovina Laguna

Uznání a copyright snímku: zpracování: Tom Davis, pořízení: Jim Misti

Toto krásné kosmické mračno je populární zastávkou teleskopických procházek souhvězdím Střelce (Sagittarius). Kosmický turista osmnástého století Charles Messier katalogizoval tuto jasnou mlhovinu jako M8 a současní astronomové znají mlhovinu Laguna jako aktivní hvězdnou porodnici vzdálenou asi 5000 světelných let směrem ke středu naší Mléčné dráhy. Na tomto pozoruhodném zpracovaném obrázku lze vystopovat úžasné podrobnosti řady vláken zářícího vodíku a tmavých prachových mračen Laguny spolu s jasnější, turbuletní oblastí Přesýpacích hodin vpravo nahoře. Pohled je barevnou složeninou úzkopásmového a širokopásmového snímku, které byly pořízeny pod tmavou oblohou severozápadní Arizony. V odhadované vzdálenosti Laguny snímek pokrývá asi 30 světelných let.

Štítky: Galaktický střed, M8, Lagoon Nebula, Sagittarius, Charles messier, Star formation