Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. únor 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. únor 2006

Phoebe: kometární měsíc Saturnu

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Byl Saturnův měsíc Phoebe kdysi kometou? Snímky z kosmické sondy Cassini pořízené před dvěma lety při vstupu do blízkosti Saturnu naznačují, že Phoebe by mohl mít původ ve vnější sluneční soustavě. Nepravidelný povrch Phoebe, retrográdní dráha, neobvykle tmavý povrch, směs velkých i malých kráterů a nízká průměrná hustota se zdají odpovídat hypotéze, že Phoebe byl kdysi před zachycení Saturnem součástí Kuiperova pásu ledových komet za Neptunem. Na snímku nahoře jsou na Phoebe vidět krátery, pruhy a vrstvené uloženiny světlého a tmavého materiálu. Snímek byl pořízen asi 30 000 kilometrů od tohoto 200 kilometrového měsíce. Dva týdny po pořízení snímku nahoře sonda Cassini zapálila svoje motory a zpomalila na oběžnou dráhu Saturnu.

Štítky: Měsíc, Saturn, Phoebe