Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. únor 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. únor 2006

M51: Vírová galaxie v prachu a hvězdách

Uznání: N. Scoville (Caltech), T. Rector (U. Alaska, NOAO) et al., Hubble Heritage Team, NASA

Vírová galaxie je klasická spirální galaxie. M51 je též známá jako NGC 5194, měří celých 60 tisíc světelných let, je vzdálená pouhých 30 miliónů světelných let a je jednou z nejjasnějších a nejmalebnějších galaxií na obloze. Snímek nahoře je digitální kombinací pozemského snímku z 0.9 metrového dalekohledu observatoře Kitt Peak a vesmírného snímku z Hubblova kosmického dalekohledu a zdůrazňuje útvary, které jsou normálně příliš červené, než aby byly vidět. Vírovou galaxii může uvidět každý s dobrým triedrem v souhvězdí Honících psů (Canes Venatici). M51 je spirální galaxií typu Sc a je dominantním členem celé skupiny galaxií. Astronomové spekulují, že spirální struktura M51 vznikla především díky gravitačnímu působení menší galaxie, která je hned nad tímto digitálně zaostřeným snímkem.

Štítky: M51, Whirlpool Galaxy, Center