Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. březen 2006

Hvězdokupa Velký vůz

Uznání a copyright: Noel Carboni

Velký vůz, dobře známý asterismus na severní obloze, je snadné rozeznat i když je dokonce hlavou dolů. Jasné hvězdy Velkého vozu, který je součástí většího souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major), se jmenují (zleva doprava kolem vozu) Dubhe, Merak, Phecda, Megrez, Alioth, Mizar/Alcor a Alkaid. Hvězdy v žádném souhvězdí pravděpodobně ovšem spolu nijak fyzicky nesouvisí. Zdá se ale, že jak většina hvězd Velkého vozu pluje vesmírem, tak překvapivě míří stejným směrem a tuto vlastnost sdílí i s dalšími hvězdami rozesetými po větší oblasti oblohy. Jejich změřený pohyb naznačuje, že všechny patří k nedaleké volně vázané hvězdokupě, o které se předpokládá, že je asi 75 světelných let daleko a měří asi 30 světelných let. Tato kupa se správněji nazývá jako pohybová hvězdokupa Velká medvědice.

Štítky: Hvězdokupa, Big dipper, Ursa major, Moving group

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.