Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. březen 2006

Hvězdokupa Velký vůz

Uznání a copyright: Noel Carboni

Velký vůz, dobře známý asterismus na severní obloze, je snadné rozeznat i když je dokonce hlavou dolů. Jasné hvězdy Velkého vozu, který je součástí většího souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major), se jmenují (zleva doprava kolem vozu) Dubhe, Merak, Phecda, Megrez, Alioth, Mizar/Alcor a Alkaid. Hvězdy v žádném souhvězdí pravděpodobně ovšem spolu nijak fyzicky nesouvisí. Zdá se ale, že jak většina hvězd Velkého vozu pluje vesmírem, tak překvapivě míří stejným směrem a tuto vlastnost sdílí i s dalšími hvězdami rozesetými po větší oblasti oblohy. Jejich změřený pohyb naznačuje, že všechny patří k nedaleké volně vázané hvězdokupě, o které se předpokládá, že je asi 75 světelných let daleko a měří asi 30 světelných let. Tato kupa se správněji nazývá jako pohybová hvězdokupa Velká medvědice.

Štítky: Hvězdokupa, Big dipper, Ursa major, Moving group