Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. březen 2006

Eta a Klíčová dírka v mlhovině Carina

Uznnání a copyright: Brad Moore

Na tomto barvité podrobném pohledu na slavnou hvězdotvornou oblast na jižní obloze, mlhovinu Carina (NGC 3372), je jih nahoře. Snímek pokrývá oblast kolem prašné mlhoviny Klíčová dírka (NGC 3324) ve středu snímku a zabírá asi 40 světelných let uvnitř větší mlhoviny Carina v odhadované vzdálenosti 7500 světelných let. Podobně jako severnější mlhovina Orion, tak i jasná mlhovina Carina je snadno vidět i pouhým okem. Ale výrazné barvy na tomto teleskopickém snímku jsou barvy namapované na základě tří expozic úzkopásmovými filtry, z nichž každý je určen k zaznamenání světla vyzařovaného specifickými atomy v plynné mlhovině. Síra je modrá, vodík zelený a kyslík červený. Mlhovina Carina je domovem mladých, extrémně hmotných hvězd, včetně záhadné proměnné Eta Carinae, což je hvězda s více jak 100 krát větší hmotností jak Slunce. Difračními paprsky zvýrazněná Eta je hned nahoru doprava (východně) od Klíčové dírky.

Štítky: Mlhovina Lodní záď, Mlhovina Klíčová dírka, Eta Carinae, Ngc3324, Ngc3372