Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. říjen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. říjen 2005

Prašné okolí Eta Carinae

Uznání: MSX, IPAC, NASA

Eta Car je hmotná hvězda, ale není tak jasná, jak bývala. I nyní je sice snadno vidět, ale jen pomocí triedru nebo malého dalekohledu, ovšem Eta Carinae má historii okázalých vzplanutí a zeslabování. V dubnu 1843 se Eta Car stala nakrátko po Siriu druhou nejjasnější hvězdou na noční obloze planety Země, a to přestože je při vzdálenosti 7500 světelných let zhruba 800 krát dále jak Sirius. Ve středu tohoto infračerveného snímku ve falešných barvách, který vzniknul na základě údajů z experimentu MSX (Midcourse Space Experiment), je vidět Eta Carinae obklopená komplexní a vyvíjející se mlhovinou. Družice MSX mapovala v roce 1996 galaktickou rovinu. Svazky propletených vláken na obrázku jsou mračna prachu zářícího na infračervených vlnových délkách. Astronomové vytvořili hypotézu, že Eta Car samotná v příštích několika milionech let vybuchne jako supernova. Hmotná Eta Car je považována za možného kandidáta na výbuch hypernovy a možný zdroj budoucích gama vzplanutí.

Štítky: Prach, Infračervený, Eta Carinae