Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. říjen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. říjen 2005

Mléčná dráha z hvězd a prachu

Uznání a copyright: Serge Brunier

Disk naší Mléčné dráhy je domovem horkých mlhovin, studeného prachu a miliard hvězd. Tento disk lze uvidět z temných míst na Zemi jako pás difuzního světla přes celou oblohu. Tento pás je krásně vidět nahoře na sérii širokoúhlých expozic oblohy z Chile. Dostupná hloubka expozic také přináší světlo z obsáhlé sítě složitých prachových vláken. Prachu je tolik, že ve viditelném světle zakrývá střed naší Galaxie a až do počátku tohoto století skrýval jeho skutečnou polohu, která pak byla objevena jinými prostředky. Galaktický střed je vidět nahoře jako nejtlustší část disku. Difuzní zář přichází z miliard starších, slabších hvězd jako je naše Slunce, které jsou typicky mnohem starší jak prach nebo kterákoliv z mlhovin. Jednou ze zvlášť fotogenických oblastí je mlhovina Dýmka, která je vidět nad středem Galaxie. Temný prach ale není temná hmota, která naší Galaxii dominuje. Tato temná hmota se nachází v dosud neznámé formě.

Štítky: Prach, Hvězdy, Milky Way Galaxy