Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. květen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. květen 2005

Had v temnotách

Uznání a copyright: Gary Stevens

Na tomto širokoúhlém snímku, který zachycuje směr k souhvězdí Hadonoše (dá se vyslovit i latinsky - Ophiuchus) a ke středu naší galaxie Mléčné dráhy, se nádherným hvězdným prostorem klikatí temné mlhoviny. Ve skutečnosti je zde viditelný centrální útvar tvaru S, dobře známý jako Hadí mlhovina. Nese také označení Barnard 72 (B72) a je jednou ze 182 tmavých oblastí na obloze, které na začátku 20. století zkatalogizoval astronom E. E. Barnard. Na rozdíl od jasných emisních mlhovin a hvězdokup, jsou Barnardovy mlhoviny tmavými mezihvězdnými oblaky skrytého plynu a prachu. Jejich tvar je viditelný jako kosmická silueta jenom proto, že leží v popředí ve směru pohledu k na hvězdy bohatým polím a zářícím hvězdným porodnicím v blízkosti roviny naší Galaxie. Řada Barnardových tmavých mlhovin je přitom sama pravděpodobným místem budoucího utváření hvězd. Barnard 72 má v průměru několik světelných roků a nachází se asi 650 světelných let daleko.

Štítky: Tmavá mlhovina, Snake Nebula, B72