Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. květen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. květen 2005

Prachový a iontový ohon komety Hale-Bopp

Uznání a copyright: John Gleason (Celestial Images)

Kometa Hale-Bopp předčila v roce 1997 svojí skutečnou jasností všechny komety od roku 1811. Jelikož svého vrcholu dosáhla na jiné straně zemské dráhy, tak se kometa jevila pouze jasnější, jak kterákoliv kometa v posledních dvou desetiletích. Nahoře jsou vidět dva ohony vycházející z komety Hale-Bopp. Modrý iontový ohon se skládá z ionizovaných molekul plynu, z nichž při znovuzachycení elektronů zvlášť modře září oxid uhelnatý. Tento ohon je tvořen částicemi z rychlého slunečního větru, které působí na plyn z hlavy komety. Modrý iontový ohon míří pryč přímo od Slunce. Světle zbarvený prachový ohon tvoří kousky drtě z jádra komety a odtlačuje je tlak světla ze Slunce. Tento ohon míří téměř pryč od Slunce. Fotografie nahoře byla pořízena v březnu 1997.

Štítky: Kometa, Hale-Bopp, Tails

30. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 7. do 28. 7. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Vyvrcholí roj jižních delta Aquarid. K ISS dorazila nová tříčlenná posádka v lodi Sojuz MS-13. Indové odložili start sondy k Měsíci. Mezitím očekáváme další čtyři starty raket. Významné jubileum, 100 let, oslaví český astronom doc. Luboš Perek.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci