Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. prosinec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. prosinec 2004

Molekulární mrak Barnard 68

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Kam se poděly všechny hvězdy? To, co se považovalo za díru v obloze nyní astronomové znají jako tmavé molekulární mračno. Vysoká koncentrace prachu a molekulárního plynu zde prakticky absorbuje všechno viditelné světlo vyzařované hvězdami pozadí. Tajúplné tmavé okolí napomáhá učinit vnitřek molekulárních mračen jedním z nejchladnějších a nejvíce izolovaných míst ve vesmíru. Na snímku nahoře je jedna z nejpozoruhodnějších z těchto tmavých absorpčních mlhovin, mračno v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) známé jako Barnard 68. To, že ve středu nejsou vidět žádné hvězdy ukazuje, že Barnard 68 je poměrně blízko, asi 500 světelných let daleko a má půl světelného roku. Není sice známo, jak molekulární mračna jako je Barnard 68 přesně vznikají, ale ví se, že mračna samotná jsou pravděpodobnými místy pro vznik nových hvězd. V infračerveném světle je možný průhled mračnem.

Štítky: Molekulární mračno, Absorpční mlhovina, Barnard 68

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.