Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červen 2005

Utváření jižního pilíře

Uznání: Nathan Smith (Univ. of Colorado), et al., SSC, JPL, Caltech, NASA

Eta Carinae, jedna z nejhmotnějších a nejméně stabilních hvězd v Mléčné dráze, výrazně ovlivňuje své prostředí. Tyto fantastické pilíře zářícího prachu a plynu, které obklopují nově zrozené hvězdy, se nacházejí v oblasti Jižního pilíře mlhoviny Carina, byly utvářeny intenzivními větry a zářením z Ety Carinae a dalších hmotných hvězd. Rozpínající se mlhovina Eta Carinae je zhruba 10 000 světelných let daleko a jasně září na jižní obloze. Přesto je toto skvělé kosmické zákoutí plné podrobností většinou zahalené prachem mlhoviny a zde je odhalené pouze pronikavým infračerveným světlem s pomocí Spitzerova kosmického dalekohledu. Eta Carinae samotná je vlevo nahoře mimo tento snímek ve falešných barvách s prachovými pilíři s jasnými špičkami, které sugestivně míří k poloze hmotné hvězdy. Spitzerův snímek zabírá ve vzdálenosti Eta Carinae skoro 200 světelných let.

Štítky: Mlhovina, Star-formation, Prach, Infračervený, Eta Carinae, Spitzer