Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2005

Spiríla bílého trpaslíka

Uznání: Tod Strohmayer (GSFC), CXC, NASA - Uznání ilustrace: D. Berry (GSFC)

V asi 1600 světelných let vzdálené podvojné soustavě známé jako J0806 kolem sebe každých 321 sekund obíhají dva hustí bílí trpaslíci. Při interpretaci rentgenových dat z observatoře Chandra astronomové poukazují na to, že se už tak krátká doba oběhu trvale zkracuje, tak jak se hvězd k sobě po spirále přibližují. I když obě hvězdy zatím ještě dělí asi 80 000 kilometrů (vzdálenost Země-Měsíc je 400 000 kilometrů) tak nakonec splynou. Umělecká představa vykresluje spirálu smrti, pozoruhodné soustavy J0806, která je důsledkem Einsteinovy teorie obecné relativity, která předpovídá, že bílí trpaslíci ztrácejí svoji orbitální energii vyzařování gravitačních vln. Ve skutečnosti by J0806 mohl být jedním z nejjasnějších zdrojů gravitačních vln v naší galaxii a tak by mohl být v budoucnu přímo detekován přístroji na měření gravitačních vln z vesmíru.

Štítky: Binary star, Rentgenový, White dwarf stars, J0806, Rxj0806.3+1527, Gravity waves