Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. listopad 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. listopad 2006

Děti Slunce

Uznání: SOHO Consortium, LASCO, ESA, NASA - courtesy Steele Hill

Na tomto pohledu z 11. listopadu se Sluncem uprostřed se na okamžik planety Jupiter, Venuše, Mars a Merkur seřadily kolem své mateřské hvězdy. Obraz z koronografu na palubě kosmické sluneční observatoře SOHO (SOlar Heliospheric Observatory) má 15 stupňů s polohou a velikostí Slunce označenou bílou kružnicí. Hvězdy v pozadí jsou také viditelné, neboť jinak silné sluneční světlo odstiňuje zákrytový disk koronografu. Ovšem planety samotné, zejména Jupiter a Venuše, jsou stále dostatečné jasné na to, aby na snímku způsobovaly výrazné vodorovné pruhy. Merkur se ve skutečnosti přes zorné pole pohybuje nejrychleji a o pár dnů dříve byl vidět, jak přechází před slunečním diskem. A co je to za jasnou dvojhvězdu vlevo od Marsu? Zubenelgenubi, samozřejmě.

Štítky: Mars, Venuše, Jupiter, Merkur, SOHO, Zubenelgenubi