Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. prosinec 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. prosinec 2006

IC 2118: Mlhovina Hlava čarodějnice

Uznání: Image Data: Digitized Sky Survey; Color Composite: Noel Carboni

Jen dřina, dřina a trápení; ať jen oheň plane a kotel bublá: možná, že by měl Macbeth konsultovat mlhovinu Hlava čarodějnice. Tato sugestivně tvarovaná reflekční mlhovina se váže k jasné hvězdě Rigel v souhvězdí Orion. Mlhovina Hlava čarodějnice, formálněji zvaná IC 2118, září především světlem odraženým od Rigelu, jasné hvězdy, která se nachází hned za pravým horním rohem. Světlo odráží jemný prach v mlhovině. Modrou barvu způsobuje nejenom modrá barva Rigelu ale také to, že prachová zrna lépe odrážejí světlo modré než červené. Stejný fyzikální proces způsobuje, že se denní pozemská obloha jeví modře, i když v zemské atmosféře dochází k rozptylu na molekulách dusíku a kyslíku. Mlhovina se nachází asi 1000 světelných let daleko.

Štítky: Reflekční mlhovina, IC 2118, Witch Head Nebula