Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. leden 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. leden 2007

Sgr A*: Rychlé hvězdy u středu Galaxie

Uznání: A. Eckart (U. Koeln) & R. Genzel (MPE-Garching), SHARP I, NTT, La Silla Obs., ESO

Proč se ty hvězdy pohybují tak rychle? Nahoře je vidět animace snímků v infračerveném světle, která podrobně ukazuje, jak se hvězdy v centrálním světelném roku v naší Galaxii během minulých osmi let pohybovaly. Žlutá značka ve středu obrázku představuje polohu pekuliárního rádiového zdroje Sgr A*. Jestliže jsou tyto rychle se pohybující hvězdy k galaktickému středu vázány gravitací, tak centrální objekt vytvářející tuto gravitaci musí být kompaktní i hmotný. Analýza pohybů hvězd ukazuje, že je do oblasti jedné pětiny světelného roku nějak vměstnána hmota více jak miliónu našich Sluncí. Astronomové tato pozorování interpretují jako silný důkaz toho, že je ve středu naší Galaxie velmi hmotná černá díra.

Štítky: Galaktický střed, Černá díra, Sgr a*, Animated gif