Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. březen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. březen 2007

Gravitační čočka Einsteinův kříž

Uznání a copyright: J. Rhoads (ASU) et al., WIYN, AURA, NOAO, NSF

Většina galaxií má jednoduché jádro, má tato galaxie opravdu čtyři? Podivná odpověď vede Astronomové dospěli k podivnému závěru, že jádro okolní galaxie není na tomto snímku dokonce vůbec vidět. Centrální čtyřlístek je spíše světlo emitované kvasarem v pozadí. Gravitační pole galaxie viditelné v popředí ohýbá světlo tohoto vzdáleného kvasaru do čtyř jednotlivých obrazů. Kvasar musí být správně postavený za středem hmotné galaxie, aby mohl být přelud jako je tento viditelný. Jev je znám jako gravitační čočka a tento specifický případ je znám jako Einsteinův kříž. Snímky Einsteinova kříže se liší co do poměrné jasnosti, příležitostně se zvýrazňují působením další gravitační mikročočky jednotlivých hvězd galaxie v popředí.

Štítky: Spirální galaxie, Gravitační čočky, Kvasar