Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. duben 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. duben 2007

Záhadný hexagonální oblačný systém na Saturnu

Uznání: NASA/JPL, VIMS Team, University of Arizona

Proč by mračna na Saturnu měla vytvářet šestiúhelník? Nikdo neví. Objev původně učinily sondy Voyager při průletu kolem Saturnu v letech 1980 a nikdo doposud nic takového ve sluneční soustavě neviděl. Jakoby Saturnův jižní pól se svými rotujícími víry nebyl sám podivný, severní pól je ještě divnější. Nahoře je vidět bizardní oblačný útvar zachycený kosmickou sondou Cassini, která obíhá kolem Saturnu. Snímky ukazují na stabilitu šestiúhelníku dokonce 20 let po Voyagerech. Filmy Saturnova severního pólu ukazují oblačnou strukturu, která i když rotuje, tak udržuje svůj tvar šestiúhelníku. Na rozdíl od jednotlivých mraků, které na Zemi vypadají jako šestiúhelník, Saturnův oblačný vzor má šest dobře definovaných stran o téměř shodné délce. Dovnitř tohoto šestiúhelníku by se vešly čtyři Země. Doposud není k dispozici úplné vysvětlení, takže planetární vědci jsou si jisti, že budou tuto neobvyklou oblačnou strukturu ještě nějakou dobu studovat.

Štítky: Saturn, Atmosféra, Hexagonal cloud