Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červen 2007

Markarianovy Oči

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Observatory)

V srdci Kupy galaxií v Panně se nachází řetězec galaxií známý jako Markarianův řetěz. V Markarianově řetězu jsou nápadné tyto dvě vzájemně působící galaxie, NGC 4438 (vlevo) a NGC 4435, též známé jako Oči. Obě galaxie vzdálené asi 50 miliónů světelných let se jeví na tomto ostrém snímku od sebe vzdálené asi 100 000 světelných let, ale ve své kosmické minulosti se k sobě přiblížily až na odhadovaných 16 000 světelných let. Gravitationí slapy z tohoto těsného přiblížení vytrhly jejich hvězdy, plyn a prach. Hmotnější NGC 4438 si dokázala většinu materiálu vytrženého při srážce udržet, zatímco materiál z menší NGC 4435 se daleko snáze uvolnil. Na tomto pozoruhodném hloubkovém snímku této husté oblasti vesmíru jsou také mnohem vzdálenější galaxie pozadí.

Štítky: Galaxie, Kupa v Panně, Galaxy collision, Markarian's Chain, Ngc4435, Ngc4438