Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červen 2007

Kulová hvězdokupa M3

Uznání a copyright: Karel Teuwen

Tato nesmírně velká koule půl miliónu hvězd starší než Slunce je více jak 30 000 světelných let daleko. Je jednou z asi 150 kulových hvězdokup, které jsou v halu naší Mléčné dráhy a je katalogizovaná jako M3 (a též NGC 5272). Ani na tomto působivém ostrém snímku není snadné rozlišit jednotlivé hvězdy v hustém jádře, ale na okraji kupy jsou patrné barvy jasných hvězd. Mnoho chladných červených obrů v M3 má žlutý odstín, zatímco zhavější obři a pulzující proměnné hvězdy jsou modré. Při bližším pohledu na tento hloubkový teleskopický snímek jsou vidět i galaxie pozadí. Tato obří kulová hvězdokupa má asi 200 světelných let a je poměrně jasná, takže je v severním souhvězdí Honících psů (Canes Venatici) nedaleko od hvězdy Arcturus pro triedr snadným cílem.

Štítky: Hvězdokupa, Kulová hvězdokupa, M3, Ngc5272