Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2007

Strmé útesy na Marsu

Uznání: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

U severního pólu na Marsu se vyskytují skoro dvoukilometrové svislé útesy. Na severní polární čepičce Marsu, která je vidět na snímku nahoře jsou červené oblasti kamení a písku, bílé oblasti ledu a tmavé oblasti neznámého složení, nicméně hypotéza tvrdí, že je to vulkanický popel. Předpokládá se, že útesy tvoří okraj vulkanické kaldery. I když je příkrý sráz marťanských útesů extrémní, tak sráz není tak hluboký, jako jiné oblasti v naší sluneční soustavě, včetně 3,4 kilometrové hloubky kaňonu Colca na Zemi a 20 kilometrové hloubky Verona Rupes na Uranovu měsíci Miranda. Snímek nahoře digitálně rekonstruovaný do perspektivního pohledu pořídila High Resolution Stereo Camera na palubě kosmické sondy Mars Express evropské organizace ESA, která nyní obíhá Mars.

Štítky: Mars, Mars express, Cliffs