Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2007

Strmé útesy na Marsu

Uznání: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

U severního pólu na Marsu se vyskytují skoro dvoukilometrové svislé útesy. Na severní polární čepičce Marsu, která je vidět na snímku nahoře jsou červené oblasti kamení a písku, bílé oblasti ledu a tmavé oblasti neznámého složení, nicméně hypotéza tvrdí, že je to vulkanický popel. Předpokládá se, že útesy tvoří okraj vulkanické kaldery. I když je příkrý sráz marťanských útesů extrémní, tak sráz není tak hluboký, jako jiné oblasti v naší sluneční soustavě, včetně 3,4 kilometrové hloubky kaňonu Colca na Zemi a 20 kilometrové hloubky Verona Rupes na Uranovu měsíci Miranda. Snímek nahoře digitálně rekonstruovaný do perspektivního pohledu pořídila High Resolution Stereo Camera na palubě kosmické sondy Mars Express evropské organizace ESA, která nyní obíhá Mars.

Štítky: Mars, Mars express, Cliffs

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.