Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. srpen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. srpen 2007

Roj Perseid

Uznání a copyright: Fred Bruenjes

Dnes je noc vhodná pro pozorování meteorů. Na planetu Zemi bude pršet kometární prach a tmavou oblohou budou křižovat meteory z každoročního roje Perseid. Astronom Fred Bruenjes si v noci z 11 na 12. srpna 2004 užíval očekávané kosmické počasí a přitom pořídil širokoúhlým objektivem sérii mnoha 30 sekundových expozic. Kombinací těch snímků, na kterých byly zachyceny záblesky meteorů, vytvořil tento pěkný pohled na letní Perseidy. Ačkoliv kometární prachové částice putují po vzájemně rovnoběžných drahách, tak výsledná sprška meteorů vypadá, jako by se rojila z jediného bodu na obloze v souhvězdí Perseus. Jev radiantu vzniká díky perspektivě, jelikož se rovnoběžné stopy jeví, jakoby se v dálce sbíhaly. Bruenjes uvádí, že na kompozitním obrázku je 51 meteorů Perseid včetně téměř stacionárního meteoru. Letos se se očekává, že meteorický roj Perseid vyvrcholí po dnešní půlnoci v bezměsíčných ranních hodinách 12. srpna.

Štítky: Perseidy, Meteorický roj, Radiant

10. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 3. do 10. 3. 2024. Měsíc na ranní obloze ubývá k novu. Na večerní obloze je vidět Jupiter a Uran. Aktivita Slunce se mírně snížila. Pozorujeme zvířetníkové světlo a stále jasnější kometu 12P/Pons-Brooks. Očekáváme start rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon k ISS s posádkou mise Crew-8. Před 45 lety proletěl Voyager 1 nejblíže Jupiteru. Před 460 lety se narodil David Fabricius, objevitel první proměnné hvězdy.

Kometa 62P/Tsuchinshan

Snímek komety 62P/Tsuchinshan. Rozměry obrázku jsou 38 x 31 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Proti originálu je 2x zmenšen. Vzdálenost od Země 0.548 au, od Slunce 1.510 au.