Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. srpen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. srpen 2007

Roj Perseid

Uznání a copyright: Fred Bruenjes

Dnes je noc vhodná pro pozorování meteorů. Na planetu Zemi bude pršet kometární prach a tmavou oblohou budou křižovat meteory z každoročního roje Perseid. Astronom Fred Bruenjes si v noci z 11 na 12. srpna 2004 užíval očekávané kosmické počasí a přitom pořídil širokoúhlým objektivem sérii mnoha 30 sekundových expozic. Kombinací těch snímků, na kterých byly zachyceny záblesky meteorů, vytvořil tento pěkný pohled na letní Perseidy. Ačkoliv kometární prachové částice putují po vzájemně rovnoběžných drahách, tak výsledná sprška meteorů vypadá, jako by se rojila z jediného bodu na obloze v souhvězdí Perseus. Jev radiantu vzniká díky perspektivě, jelikož se rovnoběžné stopy jeví, jakoby se v dálce sbíhaly. Bruenjes uvádí, že na kompozitním obrázku je 51 meteorů Perseid včetně téměř stacionárního meteoru. Letos se se očekává, že meteorický roj Perseid vyvrcholí po dnešní půlnoci v bezměsíčných ranních hodinách 12. srpna.

Štítky: Perseidy, Meteorický roj, Radiant