Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. srpen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. srpen 2007

Kosmické tornádo HH 49 50

Uznání: J. Bally (Univ. of Colorado) et al., JPL-Caltech, NASA

Kosmické tornádo dlouhé několik světelných let je ve skutečnosti silný výtrysk katalogizovaný jako HH (Herbig-Harův objekt) 49/50 směřující z horní části snímku ze Spitzerova kosmického dalekohledu dolů. Ačkoliv je dobře známo, že se takové energetické výrony výrony váží s utvářením mladých hvězd, tak přesná příčina spirálovitých struktur zřejmých v tomto případě zůstává záhadou. Zárodečná hvězda zodpovědná za výtrysk o rychlosti 100 kilometrů za sekundu se nachází těsně za horním okrajem tohoto snímku, zatímco jasná hvězda u špičky výtrysku se tam asi promítá náhodně. Toto tornádu na infračerveném snímku ve falešných barvách září infračerveným světlem generovaným tím, jak tento výron zahřívá okolní prachová mračna. Barevné kódování ukazuje trend od červených až k modrým odstínům u špičky, což ukazuje na systematicky rostoucí emisi na kratších vlnových délkách. Tento trend se považuje za důkaz rostoucí molekulární excitace blíže k hlavě výtrysku, který dopadá do mezihvězdného plynu. HH49/50 je asi 450 světelných let daleko a nachází se v molekulárním mračnu Chameleon I.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Výtrysk, Herbig haro, Young star

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.