Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 2007

Lahvová pošta Voyagerů

Uznání: Voyager Project, JPL, NASA

Před třiceti lety vypuštěné kosmické sondy NASA Voyager 1 a 2 jsou nyní vzdálené 15 a 12.5 miliard kilometrů od Slunce, což zhruba odpovídá vzdálenosti 14 a 11.5 světelných hodin. Stále fungující Voyagery sleduje a řídí síť stanic Deep Space Network. Jsou teprve třetí a čtvrtou sondou z planety Země, která doputovala za vnější planety aby unikla do mezihvězdného prostoru a tak následují sondy Pioneer 10 a 11. Každý z obou Voyagerů nese 12 palcový měděný pozlacený disk (fonografický záznam), který obsahuje zvuky a obrazy reprezentující lidské kultury a život na Zemi, což představuje jakousi zprávu v láhvi vrženou do kosmického moře. Zaznamenaný materiál vybrala komise, jíž předsedal astronom Carl Sagan. Jednoduché diagramy na obalu symbolicky reprezentují původ kosmické sondy a dávají instrukce pro přehrání disku. Exotická konstrukce disků by jim měla při jejich plavbě mezihvězdným prostorem zajist dlouhou životnost.

Štítky: Kosmická loď, Voyager, Sounds, Record