Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. září 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. září 2007

Čelenka z Jižní koruny

Uznání: X-ray: NASA/ CXC/CfA/ J.Forbrich et al.; Infrared: NASA/ SSC/CfA/IRAC GTO Team

Tento snímek hvězdotvorné oblasti v Jižní koruně (Corona Australis) ve falešných barvách kombinuje rentgenové záření mladých hvězd s infračerveným světlem hvězd a kosmického prachu. Malé seskupení hvězd se případně nazývá hvězdokupa Čelenka. Hvězdokupa Čelenka ve vzdálenosti asi 420 světelných let nabízí poměrně blízký pohled na hvězdy a protohvězdy vyvíjející se v širokém rozsahu hmotností. Pozorování ukazují, že energetické rentenové záření vychází z horkých, rozsáhlých hvězdných atmosfér nebo koron hvězd v Čelence. Tento pohled na více vlnových délkách zabírá asi 2 světelné roky a vznikl z údajů z družicové observatoře Chandra (rentgenové záření) a Spitzerova kosmického dalekohledu (infračervené světlo).

Štítky: Hvězdokupa, Star-formation, Coronae