Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. duben 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. duben 2006

Hvězdy a prach Jižní koruny

Uznání: Adam Block, NOAO, AURA, NSF

Nádherným širokoúhlým teleskopickým pohledem do Jižní koruny (Corona Australis) se hvězdnatým polem vine mračno kosmického prachu. Nejhustší část prachového mračna má délku asi 8 světelných let a ve vzdálenosti asi menší jak 500 světelných let účinně odstiňuje světlo ze vzdálenějších hvězd v pozadí Mléčné dráhy. Na jeho špičce (dole vlevo) je série krásných modrých mlhovin katalogizovaných jako NGC 6726, 6727, 6729 a IC 4812. Jejich charakteristickou modrou barvu vytváří světlo z horkých hvězd odrážené kosmickým prachem. Malý ale spletitý žlutavý oblouk, který je vidět poblíž modré mlhoviny označuje mladou proměnnou hvězdu R Coronae Australis. Dole vlevo pod mlhovinou je zde vidět nádherná kulová hvězdokupa NGC 6723. NGC 6723 je vidět už mimo Jižní korunu v souhvězdí Střelce (Sagittarius) a ve skutečnosti leží skoro 30 000 světelných let, daleko za prachovým mračnem v Jižní koruně.

Štítky: Prach, Hvězdy, Corona australis