Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. říjen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. říjen 2007

Starburst kupa v NGC 3603

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration
Acknowledgment: J. Maiz Apellaniz (Inst. Astrofisica Andalucia) et al., & Davide de Martin (skyfactory.org)

NGC 3603 se nachází v naší Mléčné dráze v přilehlém spirálním rameni Carina zhruba 20 000 světelných let od Slunce. Astronomové NGC 3603 dobře znají jako jednu z největších hvězdotvorných oblastí v Mléčné dráze. Centrální otevřená hvězdokupa obsahuje tisíce hvězd mnohem hmotnějších než je naše Slunce, které nejspíše vznikly teprve před jedním či dvěma milióny let v jediném poryvu vznikání hvězd. Blízká NGC 3603 se považuje za příhodný příklad kupy hmotných hvězd, které se jinak vyskytují v mnohem vzdálenějších starburst galaxiích. Kolem kupy jsou mračna zárodečného mezihvězdného plynu a zatmívajícího prachu tvářená energetickou radiací a hvězdnými větry. Tento snímek pořídila Hubblova kamera Advanced Camera for Surveys a zabírá asi 17 světelných let.

Štítky: Hvězdokupa, Star-formation, Starburst galaxy, NGC 3603

39. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 25. 9. do 1. 10. 2023. Měsíc bude v úplňku. Večer je nejlépe pozorovatelný Saturn, který později doplňuje také jasný Jupiter. Ráno je kromě nepřehlédnutelné Venuše vidět také poměrně jasný Merkur. Aktivita Slunce je středně vysoká. Sonda OSIRIS-Rex doručila pouzdro se vzorky z planetky Bennu. Falcon 9 společnosti SpaceX zaznamenal 200. opakované použití a tři starty z jedné rampy v rozmezí 8 dnů. Československý kosmonaut Vladimír Remek se dožívá 75 let.

Zbytky supernovy v Plachtách