Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 2007

Rentgenové hvězdy v Orionu

Uznání: E.Feigelson & K.Getman (PSU) et al., CXO, NASA

Hvězdy v Orionu ve viditelném světle jasně září na noční obloze planety Země. V tomto souhvězdí sídlí nejbližší velká hvězdná porodnice, Velká mlhovina v Orionu vzdálená zhruba 1500 světelných let. Výrazně jasný shluk hvězd ve středu tohoto obrazu ve falešných barvách z rentgenového dalekohledu Chandra jsou hmotné hvězdy z Trapézu, z mladé hvězdokupy, která vyvolává většinu záře mlhoviny ve viditelném světle. Modré a oranžové hvězdy jsou slunci podobné hvězdy, abnormální zdroje rentgenového záření, o kterém se předpokládá, že vzniká v horkých stelárních koronách a povrchových vzplanutích v silném magnetickém poli mladých hvězd. Naše samotné Slunce je nyní ve svém středním věku, ale když podobně jako hvězdy v Trapézu mělo stáří jen pár miliónů let, tak bylo pravěpodobně rentgenově tisíckrát jasnější. Tento rentgenový snímek zabírá v centrální oblasti mlhoviny Orion asi 2.5 světelného roku.

Štítky: Hvězdokupa, Hvězda, Korona, Rentgenový, Mlhovina Orion, Trapéz