Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2006

Hubblův pohled na Mlhovinu v Orionu

Uznání: NASA, ESA, M. Robberto (STScI/ESA) and
The Hubble Space Telescope Orion Treasury Project Team

Málo kosmických pohledů vzbuzuje představivost tak jako Mlhovina v Orionu. Mlhovina je též známa jako M42 a její zářící plyn obklopují horké hvězdy na okraji nesmírného mezihvězdného molekulárního mračna vzdáleného pouhých 1500 světelných let. Mlhovina v Orionu nabízí jednu z nejlepších příležitostí ke studiu jak vznikají hvězdy zčásti proto, protože je nejbližší hvězdotvornou oblastí, ale také protože energetické hvězdy v mlhovině odfoukly zakrývající mračna plynu a prachu, která by nám jinak náš pohled zakrývala, což nám dává blízký pohled na řadu stupňů evoluce a zrodu hvězd. Tento podrobný snímek Mlhoviny v Orionu je vůbec doposud nejostřejší a vzniknul na základě dat z kamery Advanced Camera for Surveys Hubblova kosmického dalekohledu a z dat 2,2m dalekohledu Evropské jižní observatoře v La Silla. Mozaika obsahuje miliardu pixelů v plném rozlišení a ukazuje 3000 hvězd. Co do zdánlivé velikosti je obrázek velký jako úplněk. Ve vzdálenosti M42 zabírá 13 světelných let.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, M42, Mlhovina Orion