Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. říjen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. říjen 2007

Dva milióny galaxií

Uznání a copyright: S. Maddox (Nottingham U.) et al. APM Survey, Astrophys. Dept. Oxford U.

Náš vesmír vyplňují galaxie. Galaxie, obrovské konglomeráty hvězd, plynu, prachu a tajemné temné hmoty, jsou základními stavebními bloky vesmíru ve velkém měřítku. I když se vzdálené galaxie jedna od druhé vzdalují, jelikož se vesmír rozpíná, tak gravitace k sobě přitahuje sousední galaxie a formuje skupiny galaxií, kupy galaxií a dokonce velká rozsáhlá vlákna. Něco z těchto struktur jsou vidět na jedné z nejobsáhlejších vůbec kdy vytvořené mapě oblohy: mapy přehlídky galaxií APM dokončené počátkem desetiletí 1990. V oblasti 100 stupňů se středem v jižním pólu naší Galaxie Mléčná dráha je zachyceno přes 2 milióny galaxií. Jasné oblasti představují více galaxií, zatímco modřejší barvy označují v průměru větší galaxie. V místech, kde na obloze dominují jasné místní hvězdy, jsou vykrojené tmavé elipsy. Z analýzy údajů v mapě vyplynulo mnoho vědeckých objevů, včetně toho, že vesmír je ve velkých měřítcích překvapivě složitý.

Štítky: Galaxie, Two million, APM Survey