Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. listopad 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. listopad 2007

VERITAS a Venuše

Uznání a copyright: Larry Ciupik (Adler Planetarium, VERITAS Collaboration)

Ti, kteří si ráno přivstanou, stejně jako astronomové teprve před ulehnutím do postele se nedávno mohli těšit z jasných planet na obloze před svítáním s brilantní Venuší nad východním obzorem. K Venuši se 5. listopadu připojil ubývající srpek Měsíce. Tento autoportrét od astronoma Larryho Ciupika zachycuje nádherné přiblížení dvou jasných nebeských světel, i když Měsíc napravo od Venuše je silně přeexponovaný. Zcela vlevo je na této 30 sekundové expozici jasná čára Mezinárodní kosmické stanice s připojeným raketoplánem Discovery. Tato vesmírem putující kombinace na oběžné dráze Země byla v té době třetím nejjasnějším světlem na obloze. Ve slabé siluetě je v popředí vidět vícezrcadlová soustava dalekohledu VERITAS (Very Energetic Radiation Imaging Telescope Array System). VERITAS je v provozu na Whipplově observatoři u Tucsonu v Arizoně a detekuje vysokoenergetické gama paprsky z vesmíru.

Štítky: Měsíc, Venuše, ISS, Veritas