Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. listopad 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. listopad 2007

Sloanova velká zeď: Největší známý útvar

Uznání a copyright: W. Schaap (U. Gorningen) et al., 2dF Galaxy Redshift Survey

Jaká je největší známá struktura? Odpověď záleží na tom, jak se definuje "struktura". Vedoucím kandidátem je uskupení galaxií známé jako Sloanova velká zeď, která byla objevena ve Sloanově digitální přehlídce oblohy. Sloanova velká zeď je vidět na této mapě s digitálně zvýrazněnými obrysy galaxií galaktické přehlídky Two Degree Field. Zobrazeny jsou galaxie vzdálené miliardu světelných let s rudým posuvem asi 0,1. Zde označená Sloanova velká zeď má rozpětí přes miliardu světelných let a je delší než kterákoliv jiná kdy měřená struktura. Kritikové namítají, že samotná Sloanova velká zeď by neměla být charakterizována jako koherentní struktura, protože v současnosti není gravitačně dohromady vázána a její části možná nikdy gravitačně vázány nebudou. Bez ohledu na to je z tohoto obrázku zřejmá krása místního vesmíru galaxií, kde je vidět několik obrovských nadkup galaxií, kup tvořených kupami galaxií. K nim patří Shapleyho nadkupa galaxií, část nadkupy Pisces-Cetus a část nadkupy Horologium-Reticulum.

Štítky: Galaxie, Vesmír, 2dF, Sloan great wall