Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. leden 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. leden 2008

Galaxie není kometa

Uznání a copyright: Emiel Kempen

Tento nádherný portrét galaxie a komety byl pořízen 30. prosince na obloze nad Hoogeveen v Nizozemí. Kombinovaná série šedesáti minutových expozic ukazuje nádhernou zelenou komu komety 8P/Tuttle poblíže její předpovězené konjunkce s galaxií Trojúhelník. Všechny expozice složené podle hvězd ukazují kometu jako pomalu se pohybující čáru na pozadí hvězd a galaxie. Na kometu vycentrovaný alternativní pohled zase ukazuje jako čáry hvězdy a galaxii. Tato půvabná nebeská scéna by byla jistě pochoutkou pro významného hledače komet 18. století Charlese Messiera. Když Messier ve Francii na obloze pátral po kometách, tak pečlivě katalogizoval polohy věcí, které byly neostré a jako komety vypadaly, ale proti pozadí hvězd se nepohybovaly, takže zcela jistě kometami nebyly. Galaxie Trojúhelník, též známá jako M33, je 33. objektem jeho slavného katalogu ne-komet. Podle moderních znalostí je galaxie Trojúhelník velká spirální galaxie vzdálená asi 3 milióny světelných let. Kometa 8P/Tuttle je dost jasná, aby byla vidět ve tmě na severní obloze i neozbrojeným okem a je vzdálená asi 40 miliónů kilometrů (2 světelné minuty).

Štítky: Charles messier, M33, Comet 8p/tuttle, Triangulum galaxy

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.